وبلاگ

آنگل و توربین دندانپزشکی چه تفاوت هایی دارند؟

در دندانپزشکی از ابزارهای خیلی متنوعی استفاده می شود.آنگل و توربین دندانپزشکی از پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی محسوب می شوند که در این مقاله برای مشخص کردن تفاوت بین آنگل و توربین دندانپزشکی، جداگانه به تعریف، شناسایی اجزا و کاربرد هر یک می پردازیم و در پایان با بررسی مزایای هرکدام این تفاوت ها را دقیق تر بیان می کنیم.

آنگل دندانپزشکی چیست ؟

آنگل دندانپزشکی ( Dental Angle) یکی از هندپیس‌های کاربردی دندانپزشکی است که می‌تواند برای اعمال مختلفی از جمله مراحل نهایی برداشت پوسیدگی‌ها، بروساژ و پروفیلاکسی در جرمگیری، پرداخت و پالیش ترمیم‌ها و … به کار رود. برای آنگل دندانپزشکی نیز یک ابزار چرخنده کوچک (مانند فرزهای مخصوص آنگل، برس‌ها، مولت‌های پرداخت و …) در محل مخصوص روی آن نصب شده و هندپیس به شیلنگ مخصوص روی یونیت متصل می‌شود.

بخش های تشکیل دهنده آنگل

قسمت های مختلف تشکیل دهنده آنگل شامل:

  • هد یا سر آنگل دارای کاتریج
  • ورودی و خروجی آب (در بعضی از مدل های آن مجرای آب قرارداده نشده است.)
  • پوسته که موجب حفظ و نگهداری از متعلقات اطرافش است.

اجزای داخلی آن شامل متحرک های منتقل کننده نیرو از میکرو موتور به هد و در آخر به فرز است.برای نمونه ای از این متحرک ها می توان به دنده های کاتریج و دنده های منتقل کننده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج اشاره کرد.این متحرک ها به دلیل اصطکاک به مرور زمان کوتاه می شوند و از هم فاصله می گیرند.درنتیجه باید مدام روغن کاری شوند.درصورت کوتاه شدن قطعه تا زمان تعویض آن باید از کار کردن با آن خودداری شود.

  • تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل ۱ به ۱ است،هنگامی که نوار آبی باشد.
  • تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل ۱ به ۵ است،هنگامی که نوار قرمز یا نارنجی باشد.
  • دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها ۲به۱ ، ۴به۱ ، ۱۰به۱ ، ۲۰به ۱ و ۴۰به۱ خواهد بود،هنگامی که نوار سبز باشد.
  • دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها ۲۲به۱ ، ۲۵به۱ خواهد بود،هنگامی که نوار مشکی باشد.از این آنگل اکثرا در جراحی و ایمپلنت به کار می رود.
  • هندپیس های جراحی که به صورت مستقیم است همیشه نسبت دور ایرموتور به آن ۱ به ۱ است.

توجه داشته باشید که برای مشخص کردن دور ایرموتور به آنگل می توان به نواری رنگی که معمولا در انتهای آنگل قرار دارد نگاه کرد.

توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین دندانپزشکی یک دستگاه با قابلیت چرخشی است که با استفاده از هوای فشرده شده از طریق شلنگ یونیت دنداپزشکی و توسط کوپلینگ به حرکت درمی‌آید. انواع مختلفی از این هندپیس‌ها برای مصارف دندانپزشکی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و هر یک خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند.

اجزای تشکیل‌دهنده توربین دندانپزشکی

توربین‌ها از بخش‌های اصلی سرتوربین (Head)، بدنه وگردن وبخش اتصال‌دهنده (Coupler) تشکیل شده است.توربینها با توجه به کارخانه سازنده و تنوع مدل دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آنها را به دو نوع بلبرینگی و ایربرینگی تقسیم نمود. کلیه‌ی توربینها دارای هد هستند که به آن کاتریج می‌گویند. توربینهایی که دارای کاتریج بلبرینگی می‌باشند از کیفیت بهتری نسبت به ایربرینگیها برخوردارند.

کاربرد توربین‌ها

توربین‌های دندانپزشکی در مواردی که مقاومت بالایی در برابر درمان وجود دارد، برای مثال در خارج کردن بافت سخت مینا یا ماده مصنوعی از دندان کاربرد دارند. در چنین مواردی می‌توان از هندپیس‌های کنترا انگل نیز استفاده نمود. با این حال توربین‌ها در مقایسه با این تجهیزات اثربخشی بسیار بیشتری را نشان می‌دهند.

مهم‌ترین تفاوت آنگل‌ها و توربین‌های دندانپزشکی

دو ویژگی سرعت و گشتاور را باید درنظر گرفت. آنگل‌ها با برخورداری از قدرت گشتاور خارق‌العاده و درنتیجه سرعت پایین‌تر خود نسبت به توربین‌ها در انجام پروسیجرهای دقیق و ظریف کاربرد فراوان داشته و از آن‌ها می‌توان در برداشتن بافت پوسیده دندان در نواحی حساس و نزدیک به پالپ دندان بهره جست..

در واقع سرعت پایین‌تر آنگل میزان تسلط دندانپزشک برای کار با این هندپیس‌ها را زیاد می کند و موجب می‌شود که این ابزارها در اقداماتی که نیازمند دقت بالا هستند، در مقایسه با توربین‌های دندانپزشکی برتری داشته باشند..

به طور مختصر مزایای آنگل‌ها :

  • سرعت کمتر و درنتیجه دقت بالاتر
  • گشتاور بالا که موجب کاهش سر و صدای هنگام کار می‌شود.
  • در حین کار با این هندپیس‌ها به خنک کننده نیاز نیست.

نقاط قوت توربین‌های دندانپزشکی در مقایسه با آنگل‌ها:

  • وزن سبک‌تر و اندازه کوچک‌تر
  • امکان استفاده آسان‌تر
  • قیمت مناسب‌تر
بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “آنگل و توربین دندانپزشکی چه تفاوت هایی دارند؟

  1. Frankie Bridge گفت:

    I really like your writing style..Its so easily understandable. You can visit my blog at https://garminexpress.global and then maybe you can share your thought about mine.

    1. محمدعلی جواهری گفت:

      توربین دندانپزشکی یک دستگاه با قابلیت چرخشی است که با استفاده از هوای فشرده شده از طریق شلنگ یونیت دنداپزشکی و توسط کوپلینگ به حرکت درمی‌آید. انواع مختلفی از این هندپیس‌ها برای مصارف دندانپزشکی در بازار وجود دارد.
      آنگل دندانپزشکی یکی دیگر از انواع تجهیزات دندانپزشکی است که می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. برداشتن پوسیدگی ها از روی دندان، انجام بروساژ، پروفیلاکسی در جرم گیری، پرداخت، ترمیم دندان ها، پالیش دندان ها و … از جمله کاربردهای مختلف آنگل های دندانپزشکی محسوب می شوند.که آنگل بر روی ایرموتور قرار میگرد.
      تمام محصولات ما تولید در ایران هس با یکسال گارانتی طبق فاکتور ارائه میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *