وبلاگ

دستگاه روتاری دندانپزشکی چیست؟

درمان ریشه دندان به مهارت ویژه و دانش دندانپزشک بستگی دارد. دندانپزشک های مجرب و مجهز به دانش روز تکنولوژی حرفه خود، برای بالا بردن کیفیت و سرعت عمل در درمان ریشه دندان از فایل روتاری استفاده می کنند در این مقاله ابتدا به تعریف دستگاه روتاری  به عنوان یکی از ملزومات مهم و اساسی در تجهیز کردن مطب دندان پزشکی می پردازیم سپس انواع و کاربرد آن را مرور می کنیم.

دستگاه روتاری به دلیل جنس نیکل تیتانیومی که دارد انعطاف پذیری بالایی داشته و برخی مدل های آن توانایی سرعت چرخش ۵۰۰ دور در دقیقه را نیز دارند؛ این فایل به شکل استوانه ای بوده و نوک مخروطی شکل اصلاح شده ای که دارد، موجب می شود به جای حرکت رفت و برگشتی، حرکت چرخشی داشته باشداین فایلها بهتر است یک بار مصرف باشند؛ اما اگر برای دندان یک فرد، استفاده بیش از یک بار از سیستم فایل لازم شود، باید قبل از استفاده حتما خمیدگی به وجود آمده بر اثر استفاده قبلی، صاف شود. اگر بیش از حد لازم از این نوع فایلها استفاده شود، امکان شکستگی فایل داخل دندان وجود دارد.

انواع دستگاه روتاری دندانپزشکی

  1. فایل روتاری پروتیپر دنسپلای: در حال حاضر معروف ترین فایل روتاری یا بهتر است بگوییم سیستم روتاری، فایل های روتاری پروتیپر است که به نوبه خود به ترتیب دارای سه نسل اینورسِل (universal)، گُلد (gold) و نِکست (next) است. جدیدترین نسل این فایلها که همان نِکست است نسبت به بقیه نسل ها علاوه بر اینکه دارای انعطاف پذیری بالاتر و استحکام بیشتر بوده، دارای سیستم اضافه حرکات چرخشی نامتقارن نیز هست و دارای دو کاربرد متفاوت هستند. نوع S آنها برای شکل دهی کانال دندان مناسب بوده و نوع F آنها معروف به فیشینگ، برای مراحل نهایی درمان کانال ریشه دندان استفاده دارد. باید به این نکته توجه داشت که طراحی دسته این نوع فایلهای روتاری موجب می شود برای همه دندان ها از جمله دندان های خلفی به راحتی قابل استفاده باشند.
  2. فایل روتاری پروتیپر دنکو: دارای کیفیت و انعطاف پذیری بالاست. سرعت چرخش پیشنهادی در دقیقه: ۱۵۰ تا ۳۵۰ دور است.
  3. فایل روتاری Mtwo – VDW: ساخت کشور آلمان است. تنوع در تیپر و قطر دارد.ویژگی منحصر بفرد آن، رنگ بندی روی دسته برای تشخیص راحت تر، انعطاف پذیری و مقاومت بالا، دارای سایز بندی مختلف است وسرعت چرخش پیشنهادی در دقیقه: ۳۵۰ تا ۴۵۰ دوراست.
  1. فایل روتاری گلد فانتا دنتال اس پی وان: کشور سازنده اش چین است. تنوع در قطر دارد. ویژگی منحصر بفرد آن، کیفیت و انعطاف پذیری بالا، سایزبندی های گوناگون در نوع f و sدارد و  سرعت چرخش پیشنهادی در دقیقه: ۱۵۰ تا ۳۰۰ دوراست.

کاربرد دستگاه روتاری دندانپزشکی

  1. فایل روتاری در دندانپزشکی کاربردهای زیادی در درمان ریشه دندان دارد که مهم ترین آنها عبارت هستند از:
  2. استفاده از این فایل در کانال مرطوب دندانی برای جلوگیری از ترک یا شکاف در درمان ریشه دندان (حتما هنگام استفاده از فایل های روتاری، کانال دندان مرطوب باشد زیرا ممکن است خشک بودن محیط موجب شکسته شدن فایل شود)
  3. ضدعفونی و تمیز کردن قسمت های پوسیده و آسیب دیده در عمق کانال دندان.
  4. قابلیت سرعت بخشیدن به درمان ریشه دندان در کانال های کیست دار.
  5. سرعت بخشیدن و بالا بردن کیفیت در درمان ریشه دندان با کانال انحنادار و عمیق.
  6. قابلیت تطبیق و ترمیم مواد پرکننده داخل حفره های دندانی.
  7. قابلیت شکل دهی به کانال ریشه آسیب دیده.

جمع بندی

کاربرد دستگاه روتاری برای تمام دندانپزشکان ضروری و مهم است. ولی قبل از انتخاب بهترین دستگاه، باید بدانید که اجزای دستگاه روتاری کدام است و چه نوع دستگاهی برای کار شما ضروری است.  تلاش ما در این مقاله این است که تا تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم.

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *