وبلاگ

آینه های دندانپزشکی و انواع آن

آینه های دندانپزشکی از ابزار اصلی معاینه دندانپزشکی هستند. این آینه ها به دندانپزشکان اجازه می دهد تا قسمت های مختلف دهان را ببینند و بتوانند دندان ها و لثه های بیمار را از زوایای گوناگون بررسی کنند.بدون آینه های دندانپزشکی، دندانپزشک نمی تواند حفره دهان بیماران خود را به طوردقیق و موثر بررسی کند.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا به عنوان دندانپزشک، دستیار یا فردی که برای درمان مراجعه می کند با انواع مختلف آینه ها ی دندانپزشکی آشنا شوید.

این آینه های دندانپزشکی باید به قدری کوچک باشند که بتوانند در دهان بیمار حرکت کنند و باعث راحتی دندانپزشک در حین درمان باشند. آرایش اصلی یک آینه دهانی شامل یک آینه کوچک و کج است که به یک دسته نازک متصل است اشکال مختلفی دارد اما شکل دایره ای رایج ترین آن است. آینه دندانپزشکی ممکن است برای یک بار مصرف یکبار یا برای استفاده مکرر طراحی شود. همچنین ممکن است دارای یک آینه در هر دو طرف باشد و ممکن است دارای یک تقاطع قابل خم شدن بین آینه و دسته باشد.

انواع آینه های دندانپزشکی، را بر اساس سه جنبه دسته بندی می کنیم :

  • مواد( فولاد ضد زنگ در این آینه ها قسمت فعال روی دسته پیچ می شود، پلاستیکی)
  • اندازه
  • سطح بازتابندگی
  • نوع نخ

بسته به جنس سطح بازتابنده، مدل های مختلفی وجود دارد:

  • آینه های دندانی با سطح بازتابنده فلزی (metal reflective surface): آنها تصویر را در نور کم منعکس می کنند.
  • آینه های دندانی با سطح بازتابنده شیشه ای (glass reflective surface): این نوع آینه ها به موارد زیر تقسیم می شوند:

محدب-مقعر (Convex-concave): آنها تصویری بزرگنمایی شده را ارائه می دهند که ممکن است تار، مبهم و دارای نور ضعیف به نظر برسد. بنابراین، استفاده از آنها توصیه نمی شود.

تخت (Flats): آینه های تخت بیشترین استفاده را دارند، زیرا دید واضح تر، دقیق تر و تصویری روشن تری ارائه می دهند. ساختار پشتیبانی قسمت بازتابنده و دسته می تواند از پلاستیک یا فلز ساخته شود. با این حال، توصیه می شود از فلزات استفاده کنید زیرا در دمای استریلیزاسیون خراب نمی شوند.

نوع نخ: نخ مخروطی یا رشته آمریکایی) ( Cone Socket بخار ساده ((simple steam. ترد های آمریکایی نازک تر هستند و بیشتر در ایالات متحده ی آمریکا، کانادا، اسپانیا و کره ی جنوبی مورد استفاده قرار می گیرند. ترد مخروطی (ترد آمریکایی) از نوع آینه تخت است که رایج ترین هستند. ویژگی ترد اروپایی یا ترد ساده، روکش دار بودن آن ها است. سر آینه های  ترد آمریکایی دارای لبه قبل از ترد روی میله هستند. سر آینه های بخار ساده دارای میله مستقیم هستند.

در طبقه بندی دیگری از آینه ها ما با دو نوع روبه رو هستیم که شامل آینه های مقعر و محدب می شوند.

آینه مقعر یا کاو یا همگرا آینه ای است که در قسمت میانی خمیده شده و از قسمت داخلی آن که مانند غار به داخل فرو رفته است به عنوان آینه مقعر استفاده می شود.

قانون بازتاب در مورد آینه های مقعر نیز صدق می کند اما از آن جا که سطح این آینه خمیده است زاویه ای که نور به سطح برخورد می کند بسته به این که به کدام قسمت آینه برخورد کرده باشد متفاوت است. آینه های مقعر در لوازم پزشکی مورد استفاده توسط پزشکان متخصص است.دلیل اینکه در دندانپزشکی از آینه های مقعر استفاده می شود این است که معمولا دندان ها را بزرگ تر می کند و دندانپزشک بهتر می تواند کار کند و میدان وسیع‌تری را در اختیار دندان‌پزشکان قرار می‌دهد.

جمع بندی

در این مقاله با مرور ویژگی‌های مهم آینه دندانپزشکی و بررسی انواع آن سعی کردیم در تکمیل اطلاعات شما نقشی هرچند کوچک داشته باشیم.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “آینه های دندانپزشکی و انواع آن

  1. Mark گفت:

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *